الاثنين، 2 نوفمبر 2009

الاثنين، 2 نوفمبر 2009

حوار حول الكعبه والمسئوليه المجتمعيه

waleed: شو الاخبار؟؟؟
waleed: انا ايجا ببالي سوال هلااا
waleed: حابب اسالك اياه
waleed: شو رايك؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): خير
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اسال وجاوبك بعدين ممكن
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): عشان مشغول الان
waleed: بالنسبة ل كروية الارض في الاسلام
waleed: اليس قول محمد عن ان يولو امفسهم شطر المسجد الحرام
waleed: اليس هذا دليل دامغ على اعتقاده بان الارض مسطحة
waleed: وذلك لان الذي يقف
waleed: في الجزء المقابل للكعبة
waleed: سوف تكون اقدامه
waleed: مقابل الكعبه
waleed: وليس وجهه
waleed: ؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بص ادخل يوتيوب وابحث عن جوجل تشهد ان سيدنا محمد رسول الله
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هتلاقى ملف كويس هينفعك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): تصوير بالاقمار الصناعيه
waleed: انا بسالك هاد السوال شو رايك فيه؟؟؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا مفهمتش سؤالك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): براحه كدا تانى
waleed: يعني واحد واقف مقابل الكعبة
waleed: مش وجهو اللي بكوون نحو الكعبة
waleed: انما اقدامه وذلك
waleed: لان الارض كروية
waleed: اما باعتقاد محمد انها منبسطة
waleed: فيكون كلاامه صحيح
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): سيدنا محمد لم يقل انها منبسطة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بالنسبه للوجه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اقلك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اسمع للاخر
waleed: يا اخي يا حبيبي المشكلة هون ما بيرسم
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا سبتك تقول سؤالك
waleed: لو
waleed: بيرسم رسمتلك
waleed: قصدي انا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اهدى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): واسمع الكلام للاخر
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا مش بقاطعك
waleed: ح اسمع
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بص يا وليد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت درست رياضه صح
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): جاوبنى
waleed: صح
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): درست مادة فى الرياضه اسمها حساب الثلثات ولا ايه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): المثلثات
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): درستها ولا لا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ممكن تجاوبنى
waleed: اه
waleed: coz
waleed: cos
waleed: sin
waleed: tan
waleed: صح؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): طيب افتكر كدا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): طيب
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لما يتسلط شعاع من العين اللى هى بالوجه الى قمه شىء
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بيبقى عندنا مثلث
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وتره الشعاع دا
waleed: مش بقولك انتا مش فاهمني على كل حال راح تكوون الموضوع الحديد قريبا جدا وشغلة تانيه راح تكون هدية
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ممكن اكمل كلامى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): القمة اللى هنبص عليها من اتجاهات مختلفه هى الكعبه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لو عملنا دايرة حوليها
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وكل واحد بص
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ورسمنا شعاع من عين كل واحد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): تخيل الشكل الناتج
waleed: بس ده في ايه؟؟؟ لو المكان منبسط قدامك مش كروي
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اولا حساب المثلثات بيسخدم حاجة اسمها القطاع
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فاكره
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): القطاع الدائرى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ثانيا
waleed: فاكرو بس انتا عارف انا اتكلم عن ايه ولا قصدت ايه؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): الرسول صلى الله عليه وسلم مش قال بصريح العبارة انها كرويه اولا عشان نحاسبه ونقيم الكلام ثالثا حتى لو الارض كرويه دا لاينفى التوجه بالوجه للكعبه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): رابعا الملف اللى قلتلك عليه فى يوتيوب
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): متصور من اليمن الى الكعبه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ورسم شعاع
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): من قبله مسجد فى اليمن الى الكعبه
waleed: وين قااال انها كروية
waleed: بصريح العبارة
waleed: ؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هل دا نقول عليه دليل على انبساط سطح الارض كمان
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا قلت مش قال انها منبسطة او كرويه
waleed: هو انتا مش فاهمني ليه؟؟؟ وهو انتا ليش تجاهلت كلامي
waleed: ؟
waleed: مش قال*
waleed: هلا شفتها
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بس لو سمحت شوف الملف فى يوتيوب
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هتفهم قصدى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اسمه جوجل تشهد ان محمدا رسول الله
waleed: اوكي بس يا ريت انتا فهمت قصدي
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا فاهمك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت هدفك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اللى فهمته
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ان قول الرسول صلى الله عليه وسلم
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولو وجوهكم
waleed: لااا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): امال
waleed: انا اللي قصدي كللل الموضوع اللي هوا
waleed: القبلة
waleed: يعني لو واحد في منطقة مقابلة
waleed: انتا تخيل معي الكرة الارضية
waleed: وشوف واحد واقف
waleed: في الجهة المقابلة
waleed: مش راح يكون متوجه
waleed: نحو الكعبة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): كدا فهمتك
waleed: انما اقدامو اللي
waleed: بتكون نحو الكعبة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت قلت الارض كرويه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وانه كدا هيتوجه نح الكعبه باقدامه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): افتكر القطاع الدائرى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هيبقى الكعبه وقدمالناظر
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): على قطاع دائرى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وليس فى مستوى مسطح
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): او خط مستقيم
waleed: يا بني اتخيل ايه
waleed: انتا شوف قصدي
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا فاهمك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت بتقول انه هيتوجه بالقدم
waleed: يا بني كمان لو كلامك صح مكنوش غلبو بالامواج
waleed: الراديو
waleed: والموبايلات
waleed: وكده
waleed: وكان ما حطووو في كل منطقة شي يتلقى وكده شغلات
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت قلت ان الارض كرويه
waleed: طيب
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وان الناظر قدمة هى اللى فى اتجاه الكعبه وليس وجهه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): دا قصدك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولا انا غلط
waleed: اللي بيصلي
waleed: بكون وين اتجاهو
waleed: ممكن تقولي انتا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): الكعبه
waleed: ازاي؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): متوجه تجاه الكعبه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فى خط مستقيم
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بينه وبينها
waleed: ماشي خلص لما اكتبو وارسمو راح تفهم كويس
waleed: ع فكرة حطيط موضوع تاني عن المسيحية
waleed:
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): طيب ممكن تبدا تفهم الناس الالحاد بيتعامل ازاى مع التلاقى الاجتماعى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بيعالج الفرقه بين الناس ازاى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اصل الالحاد لو مفهوش حل
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): يبقى كدا بينشر الفرقه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وكل واحد يعيش مع نفسه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): حسب رغباته
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وشهواته
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فين دور المجتمع
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): كل واحد المفروض
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): يتلاقى مع مجتمعه فى نقاط
waleed: الالحاد هو المنطلق الانساني
waleed: لا ينشر الفرقة
waleed: كما تنشره الاديان
waleed: المختلفة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا بتكلم عن الالحاد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): والنقاش فى الالحاد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): مش فى الاديان
waleed: وانا بوضحلك شو بيعمل
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): حاول كدا فى مره تكلمنا عن منطقك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): مش منطق الاخر
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): قلنا
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): المنطق الانسانى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لا يحث على التفرقه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولا يجعل الفرد متفردا باختيار كل الاشياء
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): والمنطق الانسانى كمان
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): بيخلى الفرد فى مسئوليه مجتمعيه
waleed: نعم وهذا هو الالحاد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): طيب الالحاد هيعالج انتشار الجريمه ازاى والفقر
waleed: وانا اصلا من واجب انساني حثه علي
waleed: نشر الحقيقة
waleed: لذلك
waleed: قمت بانشاء
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فى مجتمعات فقيرة محتاجة حل
waleed: مدونتي
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): سيبك
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا فى نقطة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): الالحاد هيعالج انتشار الجريمه والرزيله ازاى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اذا كان كل فرد هيعمل ما بدا له
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): تبعا لرغباته الخاصة
waleed: قصدك الاخلاق بشكل عام؟؟؟
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هنحكم المجتمع بايه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): باخلاق
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولا قانون
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): اخلاق علميه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولا مجتمعيه
waleed: لا قانون واخلاق انساني والداساتير والقوانين
waleed: التي يضعها العالم
waleed: والتي تكون مرنة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): قانون مين اللى هينص قوانينه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): طيب لو قانون وضعى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فى ثغرات للتفلت من العقوبات
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولو القانون مرن
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ويصلح للتطبيق
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ليه فى الدول اللتى اتبعت قوانين وضعيه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): مازالت تعانى من انتشار الجريمه والفساد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): العيب فين
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): فى البشر
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): ولا فى القانون
waleed: اوووووه متل انو الدول الاسلامية او المسيحية ما فيها جرائم؟؟؟
waleed: انظر اليها واحكم
waleed: بعقلك يا اخي
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا كلامى واضح
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): الدول ذات القانون الوضعى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): نقلتش اسلام ولا مسيحيه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انا بقول دول استخدمت قانون وضعى
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): مجبتش سيرة لاى دين
waleed: وانا بقولك الاخلاق
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): انت قلت الالحاد هنستخدم قانون مرن
waleed: والجرائم
waleed: هي طبيعية انسانية
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هنعالج الطبيعة بايه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لو هى طبيعه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هل
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): يولد الفرد مجرما
waleed: يعني الواحد بيجي مجرم
waleed: وكده
waleed: وانتا تعرف
waleed: بنعالجو بالعقوبات الصارمة التي سوف تحد الجرائم
waleed: لان الالحاد
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): عايزين دليل
waleed: هو طبيعة انسانية
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): دراسات علميه تثبت ان الفرد بيولد مجرما
waleed: هو الانسانية
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لو عندك قلنا
waleed: وكيف تعامل الاخر
waleed: نعم
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): هات دليل ان الاجرام طبيعه وسمه فى سمات اى شخصيه
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لو هو طبيعة
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): القانون الوضعى وعقوباته
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): لم تنجح فى علاجها
waleed: سوف تنجح لان للجريمة علاج
(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): معظم من تقرر عليه العقوبه يعودون لجرائمهم
waleed is typing a message.
waleed: وللجريمة عقاب
waleed has signed out. (29/11/2009 12:16 ص)

(¯`·¸•´¯) 6al3at 3tman(¯`·¸•´¯): وهل الدول ذات القانون الوضعى عجزت عن لاالعلاج

ليست هناك تعليقات:

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

جميع الحقوق محفوظة لــ العقل والعلم فى حوار الالحاد 2018 ©